ARHIVA VESTI

INTERVJU: Aleksandar Radulović, DIREKTOR JKP-a “VODOVOD I KANALIZACIJA“

Građani piju vodu odličnog kvaliteta

- Voda je izuzetno kvalitetna i ovakva kakvu mi pravimo i proizvodimo ne može se naći u prirodi, sigurno u prečniku od oko 50 kilometara oko Pančeva. Građani nemaju uopšte razloga da brinu.

Kakav je kvalitet vode za piće u gradskom vodovodu i na javnim česmama, posebno ako se uzme u obzir činjenica da smo već imali nekoliko situacija da su građani upozoravani da voda nije preporučljiva za piće u pojedinim delovima mreže i pojedinim objektima?

- S obzirom da smo prošle godine imali problematično stanje, uspeli smo da u poslednjih godinu dana stabilizujemo celu situaciju i da više nemamo takvih ekscesa i problema. Stanje kvaliteta vode je, kao i ranijih godina, odlično. Nemamo nikakvih problema u smislu iskakanja nekih stvari koje nisu dozvoljene u vodi kako u fizičko-hemijskom smislu, tako ni u mikro-biološkom. Dešava se tu i tamo da se na javnim česmama detektuje neka od bakterija ili eventualno povećana mutnoća za nijansu jača od dozvoljene, ali to nije alarmantno. Svako ima pristupa javnim česmama i svakojake stvari se dešavaju, a mi to ne možemo da kontrolišemo. Kada se ustanovi da je česma zbog nečega zaprljana, mi je dezinfikujemo. U fizičko-hemijskom smislu naša voda koju potiskujemo u cevovod je odlična. Međutim, desi se da u nekom datom momentu, u nekom delu cevi popusti talog koji je vezan za zidove cevi, da se zbog nečeg uzburka i malo oboji vodu, što nije nemoguće i čudno. To je samo jedan momenat. Voda je izuzetno kvalitetna i ovakva kakvu mi pravimo i proizvodimo ne može se naći u prirodi, sigurno u prečniku od oko 50 km oko Pančeva. Građani nemaju uopšte razloga da brinu.

Imali smo pre nekoliko meseci situaciju da voda nije bila preporučljiva za piće u pojedinim vrtićima i školama. Kako je moglo da se desi da voda u zatvorenom objektu ne bude za piće, a da u mreži u ostatku grada jeste za piće?

- Voda u objektu prolazi kroz unutrašnje instalacije samog objekta i njen kvalitet zavisi i od kvaliteta samih instalacija u okviru nekog objekta. Ukoliko su instalacije u stanju koje nije dopušteno, onda i voda poprima vid zagađenjnja i postaje takva da nije preporučljiva za upotrebu. To već nije naš problem, jer mi isporučujemo vodu  koja je zaista kvalitetna. Da je sve ovo tako, pokazalo se odmah nakon dezinfekcije postojećih instalacija i točećih mesta jer je ispiranjem posle toga, vodom iz vodovoda, dostignut kvalitet vode na tim česmama onakav kakav bi i trebalo da bude. To je prilog tvrdnji da je problem bio samo u unutrašnjim instalacijama. To se dešava kada se voda duže vremena ne koristi, dolazi do zagrevanja vode u tim cevima i do nekih procesa koji nisu podobni i kad se posle dva ili tri meseca voda pusti iz tih cevi i česmi koje su stare više od 50 godina, naravno da u njima ima svačega. Pogotovo ako znamo da razvoju bakterija pogoduje toplija sredina, a u bojlerima je naravno voda topla, tamo gde se meša topla i hladna voda idealno je mesto za razvoj bakterija. Građani moraju da znaju da se prema točećim mestima, česmama i prema unutrašnjim instalacijama moraju ophoditi na brižniji način, jer nečistoća s točećih mesta bitno dovodi do narušavanja kvaliteta vode koja iz njih ističe. Bez obzira što je voda kvalitetna na ulazu u objekat prolaskom kroz takve unutrašnje instalacije ona može postati nezadovoljavajućeg kvaliteta.

Kakva je situacija s naplatom vode i koliki je procenat naplate.

- S obzirom da je promenjena zakonska normativa za utuženje i taj deo postupka vezano za naplatu vode, a s obzirom i da građani na naše apele poslednjih godina zaista reaguju maksimalno i požrtvovano u smislu građanske odgovornosti, naplata je na prilično zadovoljavajućem nivou. Prosečna godišnja naplata nam je na nivou od oko 90%. To nam ukazuje na to da su građani shvatili da svojim doprinosom u smislu plaćanja svojih obaveza bitno utiču na kvalitet našeg rada i naravno da nam u tome mnogo pomažu, jer smo mi kao preduzeće prilično samostalni i trudimo se da svojim radom odgovorimo na sve potrebe građana, kako razvoja vodovodne mreže tamo gde je nema tako i održavanja sistema na onom nivou u kome nema iskakanja odnosno prekida u snabdevanju vodom niti narušavanja kvaliteta vode. Zahvalan sam građanima što su savesni. Privreda prati ovaj trend, imamo problem s naplatom vode u nekoliko velikih potrošača, ali to je problem države a ne tih privrednih subjekata. Svi ostali imaju određeni vid kako privredne tako i građanske svesti, svi smo deo privrednog života grada i republike i međusobno se kroz privrednu aktivnost pomažemo. Naplata je i kod privrede u okvirima od 90%.

Koliko je realno očekivati da se poveća procenat naplate na možda svih 100%?

- S obzirom da JKP “Grejanje“ u Pančevu ima procenat naplate od oko 98% i mi očekujemo da će u nekom doglednom vremenu građani shvatiti da više neće moći da ne plaćaju račune jer, u poslednjih godinu dana, privatni izvršitelji su krenuli da rade vrlo aktivno i zaista se osećaju plodovi njihovog rada. Mnogi naši potrošači koji su se možda godinama nekako i provlačili i uspevali da na sudu dobiju odlaganje, zbog sporosti suda duže vremena ne budu u postupku, sada vrlo brzo “isplivaju“ na svetlo dana i ostaju bez vode sa ogromnim dugovima i velikim problemima. Da se to ne bi desilo normalno je da svi izmiruju svoje obaveze na vreme. Zato je dobro i da svako kontroliše svoju potrošnju vode, što nije teško, jer naš račun sadrži sve informacije vezano za tu tematiku. Nadam se da će u dogledno vreme svi svoje obaveze prema “Vodovodu“ ispunjavati na onaj način na koji “Vodovod“ ispunjava prema njima svoje obaveze. “Vodovod“ ima mogućnost isključenja s mreže ali ne u svim slučajevima. U većem broju slučajeva ima, to i radimo tamo gde su ljudi uporni u izbegavanju obaveze plaćanja računa, ali u nekim situacijama to ne možemo, kada su na primer u pitanju zgrade s većim brojem potrošača na jednom vodomeru. Tada koristimo sve zakonom dozvoljene postupke, pa čak i upisivanje hipoteke na stan.

U kakvom stanju je gradska vodovodna mreža i koliki su gubici u njoj?

- U odnosu na period od pre jedno 15 godina gubici su svedeni na jedan skoro pa evropski nivo, i iznose oko 25%. Proizvodnja vode 2000. godine je iznosila nešto više od 14 miliona kubika, a fakturisano je bilo oko osam miliona kubika, dok je danas proizvodnja vode oko 9,3 miliona kubika, a fakturiše se oko 6,5 miliona kubika vode. To pokazuje da je gubitak vode u mreži drastično smanjen.

Da li će biti popravljeni ventili koji postoje na mreži u Starčevu kako se ne bi dešavalo da prilikom bilo kakvog kvara celo mesto bude isključeno s vodovodne mreže?

- Ventili se i u Pančevu i u Starčevu i u svim delovima vodovodne mreže redovno pregledaju i popravljaju. Postoji redovno i vanredno održavanje. Vanredno održavanje se dešava kada se ustanovi u datom momentu da njima ne može da se manipuliše, da li zbog havarije ili nekog drugog razloga. Dešavalo se da usled otkaza nekih ventila ne možemo liniju vodovodne mreže da zatvorimo, pa zatvaranjem moramo da obuhvatimo širi krug. Oblast zatvaranja zavisi od veličine havarije na mreži ali i načina na koji ta havarije može da se otkloni. Desi se neki put da mora celo naseljeno mesto da se isključi ako je u pitanju glavni dovod. U principu, ventili se redovno održavaju, svaka linija ima svoj ventil, ima ih jako mnogo, pogotovo u prstenastoj mreži gde je snabdevanje sa obe strane cevi tako da je po pravilu sa obe strane i ventil. Voda dok prolazi kroz cevi utiče da ti ventili ne mogu dugo da budu u idealno ispravnom stanju. Mi to znamo i zato se trudimo da redovno održavanje bude što učestalije i što bolje. Nikad ne bismo izdvajali deo vodovodne mreže tipa Starčevo, Omoljica od usko gradskog dela mreže. Za nas je sve to deo jednog sistema i ne pravimo razliku između vodovoda u naseljenim mestima i u gradu. Može da se desi da neki ventili nisu ispravni, a da mi to ne znamo, ali se stalno radi na redovnom i vanrednom održavanju. Ništa nije iz neke namere ostavljeno pokvareno, desi se nekad da o nečemu nemamo saznanja, ali se radovi redovno rade. Kada se desi da je celo naseljeno mesto isključeno zbog sanacije havarije na vodovodnoj mreži, znači da je s razlogom, da je u pitanju magistralni cevovod, tu smo da održavamo mrežu i sve držimo u ispravnom stanju, kako se takvi kvarovi ne bi dešavali. Ipak, neminovno je da ponekad moraju da se dese.

Da li su planirani radovi na glavnom cevovodu ka južnim naseljima, jer su te cevi od azbesta? Vodovodna mreža u Starčevu je od plastičnih cevi, međutim glavni cevovod nije, pa su meštani zabrinuti za kvalitet vode koja stiže u njihova domaćinstva?

- Nijedne cevi nisu idealne, pa čak ni plastične flaše u kojima se drži voda u prodavnici. Sa tog nekog aspekta idealističkog, ne postoji ništa što je idealno, ali azbestne cevi nisu opasne po zdravlje. To je neka priča koja prati cevi zbog učešća azbesta u njima. Azbest je opasan samo u smislu udisanja čestica azbesta u suvom stanju. U svim dosadašnjim analizama nikada nije dokazano da azbest utiče na digestivni trakt, kao ni da se uopšte može izdvojiti u vodi koja prolazi kroz azbestne cevi. Rađene su brojne analize i posmatranja, naročito u Americi, u svoj literaturi koju smo imali prilike da vidimo i čitamo, nigde nije dokazano da postoji bilo kakva opasnost od azbestnih cevi. Naprotiv, one vremenom postaju još bolje i kvalitetnije, prvo zato što je voda medijum koji neguje beton, a to su u stvari cementne cevi koje su armirane azbestnim vlaknima, a drugo zato što vremenom te cevi dobijaju patinu unutar cevi. Jedan sloj taloga se lepi za zidove koji predstavlja dodatnu sigurnost, tako da te cevi vremenom postaju još bolje. Međutim, one imaju svoj vek trajanja i kao i sve druge cevi moraju se menjati posle svog amortizacionog veka. Ako kažemo da 70% cevi u Pančevu jesu azbestne cevi, onda Starčevo nema zašto da brine, ako je njima samo magistralni vodovod od tih cevi. Kad sve bude završilo svoj amortizacioni vek biće naravno zamenjeno. O tome brinemo i građani mogu mirno da piju vodu iz našeg vodovoda. Pančevačka voda je jedna od najkvalitetnijih i pod redovnim je posmatranjem Zavoda za javno zdravlje. Jednom godišnje se radi velika analiza koja ispituje vodu na sve moguće supstance i stvari koje mogu da se nađu u vodi tako da građani mogu mirno da piju vodu i da ne razmišljaju o bezbednosnom aspektu u vezi azbesta.

Koje investicije na vodovodnoj i kanalizacionoj mreži su predviđene do kraja ove i šta će biti planirano u 2017. godini?

- Imamo nastavak velike investicije Nemačke razvojne banke (KfNJ) koja se odnosi na razvoj vodovodne mreže u gradu. Dolovo je priključeno na vodovodnu mrežu, a očekujemo potpisivanje ugovora s izvođačem na izgradnji vodovoda Jabuka - Glogonj. Vrednost tih radova je 1.050.000 evra. U sklopu te javne nabavke bila je i rekonstrukcija vodovodne mreže u Pančevu u ulicama Dimitrija Tucovića i Moše Pijade. Vrednost tih radova je oko 260.000 evra. U tom programu je ostalo još 700.000 evra koje pokušavamo da usmerimo na izgradnju kanalizacije na Kudeljarskom nasipu. U prvoj polovini naredne godine to mora da se završi. Od lokalnih investicija ove godine smo iz gradskog budžeta radili kanalizaciju u Pelisterskoj, a trenutno se radi u Skadarskoj i Vlasinskoj ulici. Vodovodna mreža se radi u Pelisterskoj i Vlasinskoj ulici, kao i u Šarplaninskoj - u proseku, i upravo kreću radovi na Novoseljanskom putu. Završen je projekat za veliki potamiški kolektor, očekujemo početak radova odmah od januara ili februara naredne godine. U završnoj fazi su projekti za kanalizacionu mrežu na Bavaništanskom putu za potrebe zatvora, ali koja će biti i za ceo Bavaništanski put, a finansira Republika. Uskoro ćemo kao “Vodovod“ raspisati javnu nabavku za izgradnju vodovodne mreže na Starom Tamišu, a rade se projekti za vodovodnu mrežu za Skrobaru i Jabučki put. Koristimo sva moguća raspoloživa sredstva, i iz inostranih programa, iz budžeta, naša sredstva, podigli smo poslovnu politiku investicija na najviši nivo da bismo građanima što pre pružili standard koji bi trebalo da imaju u 21. veku.

Violeta Jovanov Peštanac