All for Joomla All for Webmasters

ISTORIJA: Prvi traktor u FNRJ

06 May 2023

            "Jednog dana kasno ujesen prošle godine pojavio se u Starčevu kod Pančeva novi traktor. Sa hukom je prošao kroz selo i otišao na jedno davno neorano polje seljačke radne zadruge. Za traktor su bila prikačena tri pluga i on je počeo da ore. Dok je prevrtao tvrdu, suvu zemlju, oko njega su poslovno obilazili neki ljudi, pregledali ga, posmatrali, osluškivali kako radi motor, premeravali nešto, zapisivali. Bila je to prva proba našeg prvog traktora, jednog od ona tri koji su prošle godine na Velesajmu u Zagrebu izazvali toliko oduševljenje posetilaca."

            Ovako je glasio početak članka pod nazivom "Uskoro počinje serijska proizvodnja traktora" objavljenog na prvoj strani lista "Borba" 13. septembra 1950. godine. Reč je o prototipu traktora "zadrugar" T-08 sa šestocilindričnim benzinskim motorom koji je predstavljen na Sajmu poljoprivrede u Zagrebu 1949., a svoju prvu probu imao je, kako je prethodno navedeno, upravo u našem mestu.

            Novinar beogradskog nedeljnika "Vreme", Milan Milošević, u svom detaljnom hronološkom pregledu traktorske industrije u Jugoslaviji publikovanom u 1284. broju tih novina 13. avgusta 2015. kaže sledeće: "Pionirski početak traktorske industrije u Jugoslaviji predstavljala je preorijentacija rakovačke industrije na osvajanje dizel-motora "perkins". Ne čekajući na zvaničnu odluku da se ovaj zadatak poveri rakovačkoj Industriji motora, grupa inženjera i tehničara, tada okupljenih u Klubu tehnike, počela je sa pripremama za prelazak na proizvodnju traktora. NJoj su, nešto kasnije, dodati stručnjaci iz Glavne direkcije za motore Ministarstva teške industrije. Na osvajanje kompletne proizvodnje domaćeg traktora čekalo se svega 18 meseci. Prvi prototipovi traktora "zadrugar" T-08 sa šestocilindričnim benzinskim motorom izloženi su na Zagrebačkom velesajmu 1949. godine. Kako piše akademik inž. prof. dr Miroslav Demić, prva serija tih traktora isporučena je poljoprivrednim organizacijama krajem aprila 1951. godine, a do 1954. proizvedeno je 2520 traktora, "zadrugar" T-08, koji je ispitan i atestiran (br. 265, 15-II-1950.) u Saveznom institutu za mehanizaciju poljoprivrede, u Zemun Polju, pod kontrolom specijalne komisije koju su sačinjavali predstavnici: Ministarstva narodne odbrane, saobraćaja, šumarstva, poljoprivrede, Vojnotehničkog instituta i direktor industrije motora."

            Posao traktoriste s kraja četrdesetih i početkom pedesetih godina prošloga veka u novoj socijalističkoj Jugoslaviji bio je naročito cenjen i visoko vrednovan. Na to ukazuje i  "Uredba broj 513. o platama učenika i radnika u traktorskim brigadama pri mašinsko traktorskim stanicama" objavljena u "Službenom listu FNRJ" od 22. avgusta 1947. koju su svojeručno potpisali ministar za rad Vicko Krstulović i predsednik Vlade FNRJ maršal Jugoslavije Josip Broz Tito. Milan Milošević u svom autorskom tekstu u "Vremenu" pozivajući se na pomenutu uredbu navodi i da je tadašnja plata traktoriste propisana na 17 dinara po satu što je odgovaralo prosečnoj plati državnog službenika uz dodatak na akord, po učinku, pod uslovom da prebačaj norme ne ide na uštrb kvaliteta. Ako se nije radilo zbog nevremena ili kvara traktora, plata traktoriste iznosila je sedam dinara po satu.

            Istorijat fabrike IMR (Industrija motora Rakovica), nekadašnjeg jugoslovenskog giganta koji je proizveo prvi traktor u FNRJ, a čiji je prototip testiran u Starčevu, počinje njenim osnivanjem 1927. godine u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca. Najpre je nazvana Industrija aeroplanskih motora i bila je preteča i simbol razvoja metalske industrije u Beogradu. Njeni radnici su 1928. godine napravili prvi avionski motor u Kraljevini SHS po imenu "Jupiter". U 1940. godini iz njenih hala izašao je i prvi kamion proizveden u Jugoslaviji sa oznakom "Praga RN-8". Maksimalna proizvodnja u Industriji motora Rakovica je bila 1989. i iznosila je 6427 traktora, a 1985. fabrika je proizvela 57219 komada dizel motora. IMR je nekada zapošljavao preko 7000 radnika, a otišao je u stečaj u aprilu 2017. godine. Dve godine kasnije celokupna imovina Industrije motora Rakovica prodata je za nešto više od devet miliona evra konzorcijumu dveju firmi iz Beograda.

Dalibor Mergel

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…